Regeneracja bitumicznych nawierzchni drogowych modyfikatorami otrzymywanymi z surowców ekologicznych

Michał Babiak1, Maria Ratajczak1, Jacek Kosno2
1Instytut Konstrukcji Budowlanych, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska,Politechnika Poznańska,
2Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej „Blachownia’ w Kędzierzynie-Koźlu

© 2016 Budownictwo i Architektura. Publikacja na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0)

Cytowanie: Budownictwo i Architektura, 15(4) (2016) 117-126, ISSN 1899-0665, DOI: 10.24358/Bud-Arch_16_154_12

Historia:
Opublikowano: 01-12-2016

Streszczenie:

Wykorzystanie granulatu asfaltowego do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych jest technologią powszechnie znaną i stosowaną na szeroką skalę w wielu krajach Unii Europejskiej. Prym w tej dziedzinie wiodą Holendrzy, Niemcy i Duńczycy. W Polsce regulacje prawne umożliwiają stosowanie w mieszankach mineralno-asfaltowych dodatek granulatu asfaltowego w ilości do 30%. Wprowadzenie uniwersalnego dodatku do destruktu asfaltowego, który poprzez zmianę parametrów reologicznych lepiszczy, zwiększy jego adhezje, umożliwi zastosowanie zwiększonej ilości granulatu asfaltowego w mieszance mineralno-asfaltowej.

Słowa kluczowe:

asfalt, granulat asfaltowy, nawierzchnia drogowa, regeneracja


Regeneration of pavement with modifiers based on ecological materials

Abstract:

The production of the mix asphalt with the feedstock of reclaimed asphalt is very popular technology and widely applied in many countries of European Union. The leaders are Netherland, Germany and Denmark. A polish law regulations allows the manufacture the asphalt mixtures with the content of the feedstock of reclaimed asphalt pavement (RAP) up to 30%. The additive of a universal modifier to the reclaimed asphalt will change the rheological parameters of the bituminous binders, increase the adhesion. The manufacture of the mix asphalt with the larger content of the feedstock of reclaimed asphalt pavement will be possible.

Keywords:

asphalt, feedstock of reclaimed asphalt pavement, regeneration


Literatura / References:

1. Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych WT – 2. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wymagani techniczne, Warszawa 2014.
2. http://blogdrogowy.blogspot.com/2013/02/recykling-nawierzchni-asfaltowych.html (dostęp czerwiec 2016).
3. European Asphalt Pavement Association. Asphalt in Figures (http://www.eapa.org/promo.php?c=174).
4. Babiak M., Kosno J. Imidazoliny jako modyfikatory asfaltów stosowanych do produkcji materiałów hydroizolacyjnych. Przemysł Chemiczny 4 (2016) 95-98.
5. Gaweł I., Kalabińska M., Piłat J. Asfalty drogowe. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2001.
6. www.pslc.ws (dostęp czerwiec 2016).
7. Martin J.V., Orange G., Baumgardner G. Performance of road asphalt improved by chemical modification and by combined chemical and polymer modification. Improved rutting and moisture resistance. Revue Generale des Routes et des Aerodromes 843 (2005).
8. Słowik M., Wpływ modyfikacji polimerami na właściwości reologiczne asfaltów drogowych. rozprawa doktorska, Poznań 2001.
9. Błażejowski K., Olszacki J., Peciakowski H. Poradnik asfaltowy 2009. ORLEN Asfalt, Płock 2009.
10. Treder A. P. Synteza oraz właściwości biologiczne pochodnych 4(5)-(2-aminoetylo)imidazoliny. Rozprawa doktorska, Gdańsk 2008.
11. PN-EN 12593 Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Oznaczanie temperatury łamliwości metodą Fraassa.
12. PN-EN 12697-11 Mieszanki mineralno-asfaltowe. Metody badań mieszanek mineralnoasfaltowych na gorąco. Część 11: Oznaczanie powinowactwa pomiędzy kruszywem i asfaltem